Retailers houden van promoties om hun sales te boosten. Een promotioneel plan is dus steeds een troef bij uw onderhandelingen om uw producten in de rekken te krijgen. Coupons, cashbacks, wedstrijden, geschenken, spaarprogramma’s, tevreden of geld terug: al deze technieken helpen u om uw product in de rekken te krijgen. Met een groot nationaal activatieplan kunt u de meeste retailers wel overtuigen om uw product op te nemen.
Retailers proberen zich ook van elkaar te onderscheiden. Exclusieve aanbiedingen kunnen hen dus over de streep trekken.
U kunt zelfs verschillende wedstrijden houden, exclusief voor elke retailer. Of organiseer bij de ene retailer een wedstrijd en bied bij de andere een geschenk aan.
AFNAME VAN PRODUCTEN DOOR WINKELS VERGROTEN?
Eens een retailer bereid is om uw product aan te bieden, moet u hem er nog van overtuigen om voldoende producten af te nemen. Voor geïntegreerde winkels wordt dit meestal nationaal onderhandeld. Bij franchisebedrijven moet u echter iedere winkeleigenaar afzonderlijk overtuigen. Een efficiënte manier is voor elk van hen een speciale promotie uitwerken. Eens uw producten in de winkel liggen, mag u gerust zijn dat de winkelmanagers ze genoeg visibiliteit geven om te verkopen.
WAT WIJ VOOR U KUNNEN UITWERKEN:
Een wedstrijd
Een wedstrijd voor de winkelmanagers en winkelrekverantwoordelijken. Bij elke productbestelling krijgen ze een unieke wedstrijdcode. Hierdoor maken ze dus meer kans om in de prijzen te vallen.
Een spaarprogramma
Bij elke bestelling sparen ze punten tot ze er een geschenk op een webshop mee kunnen kiezen. Dit is zeer doeltreffend op lange termijn. Soms bespaart u geld door u te richten op de retailers in plaats van op de consumenten. Bij voorkeur mikt u uiteraard op beide doelgroepen en combineert u een push-aanpak bij retailers met een pull-aanpak bij consumenten.
CROSS CHANNEL: VAN ‘OUT OF HOME’ TOT IN DE WINKEL
Kopen uw klanten uw producten ‘out of home’ (bv. in de horeca), maar niet in de winkel? Dan kunnen we een wedstrijd of spelletje uitwerken en er reclame voor maken op de plaatsen waar de producten geconsumeerd worden. Zo verzamelen we opt-ins en kunnen we de consumenten e-coupons sturen om hen aan te sporen uw producten in de winkel te kopen.
CROSS-SELLING/CROSS-BRANDING
Papieren coupons in de verpakking
Met een papieren coupon in de verpakking laat u uw klanten gemakkelijk kennismaken met een ander product uit uw assortiment of met een ander merk. De promotie is enkel beschikbaar voor wie uw product koopt.
E-coupons
U kunt aan iedere consument die tijdens een promotieactiviteit zijn opt-in heeft gegeven, een ander product of merk aanbieden. Ook een campagne met gratis staaltjes, een cashback of ‘tevreden of geld terug’-garantie behoort tot de mogelijkheden.